E-Modul Dasar Pemrograman berbasis Android sebagai Media Pembelajaran Bahasa Bahasa C++

Authors

Keywords:

Android, programming basis, C language, e-module

Abstract

The basis of programming is to master the basic programming languages, one of which is C++. However, in its application, Hamzanwadi University students are constrained in understanding the C++ language due to the syntax and structure of C++, and the modules used are less specific in content. Our research's objective is to design/develop an android-based C++ programming base e-module while taking into account user feedback on how well users comprehend the fundamental ideas behind the C++ language. ADDIE is the model used to create this E-module, and the type of data used is quantitative. Questionnaires were used to collect the data, which was then quantitatively examined. 22 users and students who attended lectures on basic programming served as the study's subjects.. Our findings suggest that this product has a menu in it: intro page, material menu page, main menu page, video menu, hint menu, and profile menu. The findings of the media experts' assessment came in at 83% (very plausible), and the results of the material experts' assessment came in at 85%. (very feasible). Meanwhile, there was a strong response. Users scored 83% and were labeled as having extremely high proficiency. A high-quality medium or application is deserving of usage and has a very high response rate, allowing users to advance their understanding of C++ programming.

Author Biography

Muhammad Zamroni Uska, Program Studi Pendidikan Informatika, Unversitas Hamzanwadi

References

Agustuni, K., & Santyadiputra, G. S. (2019). Efektivitas media E-modul berbasis Schoology. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika: JANAPATI, 7(2), 132–140.

Aini, N., Wirasasmita, R. H., & Uska, M. Z. (2018). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Jaringan Dasar. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(1), 34–41.

Aisyah, R. S. S., Solfarina, S., & Yuliantika, U. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Pemecahan Masalah Pada Materi Larutan Elektrolit dan Non-Elektrolit (ELNOEL). Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 9(1), 19–29.

Asmiyunda, A., Guspatni, G., & Azra, F. (2018). Pengembangan e-modul kesetimbangan kimia berbasis pendekatan saintifik untuk kelas XI SMA/MA. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 2(2), 155–161.

Fitri, A., Netriwati, N., & Andriani, S. (2021). Sigil Software sebagai Pengembangan E-Modul Pembelajaran Matematika. AlphaMath: Journal of Mathematics Education, 7(1), 1–10.

Fitria, R., & Aditia, R. (2020). Urgensi Komunikasi Dakwah Di Era Revolusi Industri 4.0. DAWUH: Islamic Communication Journal, 1(1), 1–8.

Fitriani, F., & Indriaturrahmi, I. (2020). Pengembangan e-modul sebagai Sumber Belajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas X MAN 1 Lombok Tengah. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 4(1), 16–25.

Hakky, M. K., Wirasasmita, R. H., & Uska, M. Z. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis android untuk siswa kelas x pada mata pelajaran sistem operasi. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(1), 24–33.

Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan modul elektronik (e-modul) interaktif pada mata pelajaran Kimia kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(2), 180–191.

Inanna, I., & Rahmatullah, R. (2022). Desain Modul Elektronik Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Teoritik Konsep Dasar Koperasi. Economic Education and Entrepreneurship Journal, 5(1), 12–22.

Kimianti, F., & Prasetyo, Z. K. (2019). Pengembangan e-modul ipa berbasis problem based learning untuk meningkatkan literasi sains siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(2), 91–103.

Kurniawan, D. A., & Piyana, S. O. (2019). E-Modul etnokontruktivisme: implementasi pada Kelas V Sekolah Dasar ditinjau dari persepsi, minat dan motivasi. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(2), 165–177.

Laili, I. (2019). Efektivitas Pengembangan E-Modul Project Based Learning pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 306–315.

Lestari, H. D., & Parmiti, D. P. (2020). Pengembangan e-modul IPA bermuatan tes online untuk meningkatkan hasil belajar. Journal of Education Technology, 4(1), 73–79.

Maulina, D., & Aslinda, C. (2022). Komunikasi Interpersonal Orang Tua Pengguna Facebook dalam Memotivasi Prestasi Anak di Desa Sedinginan. Journal of Social Media and Message, 1(1), 47–60.

Nurdyansyah, N., Arifin, M. B. U. B., & Rosid, M. A. (2021). Pengembangan Media Alat Peraga Edukatif Interaktif (APEI) Laboratorium Bengkel Belajar Berbasis Custom By User. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1), 54–71.

Nurhidayati, A., Putro, S. C., & Widiyaningtyas, T. (2019). Penerapan model PBL berbantuan e-modul berbasis flipbook dibandingkan berbantuan bahan ajar cetak pengaruhnya terhadap hasil belajar pemrograman siswa SMK. Teknologi Dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan Dan Pengajarannya, 41(2), 130–138.

Prihatiningtyas, S., & Sholihah, F. N. (2020). Project based learning e-module to teach straight-motion material for prospective physics teachers. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(3), 223–234.

Puspitasari, R., Hamdani, D., & Risdianto, E. (2020). Pengembangan e-modul berbasis HOTS berbantuan flipbook marker sebagai bahan ajar alternatif siswa SMA. Jurnal Kumparan Fisika, 3(3), 247–254.

Rahmani, Y., Hamdani, D., & Risdianto, E. (2022). Pengembangan Alat Peraga Eksperimen Fisika Dasar 1 pada Materi Viskositas Fluida. Amplitudo: Jurnal Ilmu Dan Pembelajaran Fisika, 1(2), 128–137.

Riasari, D. (2018). Peranan model pembelajaran matematika berbasis blended learning terhadap komunikasi matematis siswa dalam materi statistik pada sman 1 tapung. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 813–820.

Sanova, A. (2018). Aplikasi Learning Management System (LMS) pada Pengembangan Modul Elektronik Materi Atmosfer Bumi Menggunakan 3D Pageflip Professional. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry (On Progress), 10(2), 34–41.

Solikin, I. (2018). Implementasi E-Modul pada Program Studi Manajemen Informatika Universitas Bina Darma Berbasis Web Mobile. Jurnal RESTI (Rekayasa Sistem Dan Teknologi Informasi), 2(2), 492–497.

Suantara, K. D., Darmawiguna, I. G. M., & Sugihartini, N. (2019). Pengembangan E-Modul Berbasis Model Pembelajaran Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Pemrograman Grafik Kelas Xii Rekayasa Perangkat Lunak Di Smk Negeri 2 Tabanan. Karmapati (Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika), 8(2), 404–414.

Uska, M. Z., Wirasasmita, R. H., Arianti, B. D. D., Kholisho, Y. N., Djamaluddin, M., & Jamaluddin, J. (2021). Android-Based Waste Education App: An Information Media on Zero-Waste Programs. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 6(1), 16–25.

Uska, M. Z., Wirasasmita, R. H., Pathoni, B., Usuluddin, U., Kholisho, Y. N., & Abdullah, A. (2022). Aplikasi Belajar Asik Berbasis Android sebagai Media Pembelajaran Matematika. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(2), 198–207.

Wahyudi, D. (2019). Pengembangan E-Modul dalam Pembelajaran Matematika SMA Berbasis Android. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(02), 1–10.

Downloads

Published

13-07-2023

How to Cite

Uska, M. Z., Wirasasmita, R. H., & Kholisho, Y. N. (2023). E-Modul Dasar Pemrograman berbasis Android sebagai Media Pembelajaran Bahasa Bahasa C++. Educate : Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(02), 129–138. Retrieved from http://150.107.142.43/index.php/EDUCATE/article/view/8786

Issue

Section

Artikel

Most read articles by the same author(s)